reklama

Made in Brazil 3.

Made  in Brazil Toto mal vytetovane kamarat Luis z Ria na chodidle, ked som sa ho opytal pri nicnerobeni na plazi  Ipanema v Riu ci ho to  nebolelo , povedal, ze nie ale bolelo ho ked mu tetovali velky maltsky kriz na litko pravej nohy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Narodny park Chapada Vadeiro
Narodny park Chapada Vadeiro (zdroj: Jambrich)

Piatok   9.2.2007   NP CHAPADA VEADEIROS       Prestahujem sa do lacneho hostela, pretoze o 3 rano letim dalej, byvaju so mnou 2 brazilci, jeden je   do pohody, z hl. mesta, ked mu poviem, ze   som z SK tak mu nabehne usmev, ze videl HOSTEL a hl. mesto je BA   hned povedal, sa pobavime   a vymiename zazitky,   Hostel mi zacina liezt na nervy..... v Londyne sa mi to stalo uz vela krat, najviac si treba davat pozor na australanov, ti ho videli skoro vsetci ;-}.V noci vyrazam na letisko o 3,   let mam o 5 rano, teraz letim spolocnostou Ocean Air a ked som bukoval letenku do hl. mesta som si nevsimol, ze to lietadlo bude lietat ako autobus, bude to cez Recife a Salvador, takze to let predlzi o 4hodiny,co uz……samotny let   by mal trvat2,5 hodiny a to uz budem uplne vo vnutrozemi….po hodine vystupim z lietadla v Recife a caka na mna prijemne prekvapenie. Ocakaval by som nudnu stereotypnu budovu letiska a hop budova je futuristicka   s tociacimi sa nepravidelnymi schodistiami , su tu predajne galerie absurdnych obrazov, vsade zo stropu vysia farebne postavicky prezentujuce karneval a casnici v restauraciach maju korcule a masky klaunov, do toho vsetkeho na hornom poschodi hra ziva kapela   na styl "Biela macka cierny kocur", podotykam ,ze bolo 6 hodin rano!!! a vsetci sa stale rano o 6 usmievaju!!! Co sa tu moze diat poobede o 5 ???????? Na letisku v Salvadore nevystupujem a v lietadle zo Salvadoru do Brasilie sme asi 10 cestujuci…..   Na letisku si kupim letenku na dalsi tyzden do Curitiby   na juhu, radsej teraz ako potom drahsiu. Z   letiska polootvoreneho idem na busovy terminal, musim 2 krat zmenit bus, ked sa pytam sofera ako   a kam tak sa ma ujme mlada zamestnankina letiska   Caiune,v podstate je jej cesta podobna mojej takze cez celu Brasiliu to seknem s nou az k busovemu terminalu. Je velmi ochotna a mila….a robi to len tak pre nic… Na terminal pridem hodinu pred odchodom busu do centra narodneho parku CHAPADO VADEIRO, za 4 hodiny cesty platim 27BR do mestecka ALTO PARAISO. Bus prechadza nadhernou neporusenou ludoprazdnou krajinou, len kde tu sa pasie dobytok, obcas vystupia a nastupia ludia byvajuci v tychto oblastiach s mnozstvom nakupnych tasiek, zo vsetkych vyzaruje   neuveritelna skromnost a spatost s prirodou. Vecer o 7 vystupim v spravnom mestecku ALTO PARAISO, vsade sprievodcovia aj v biblii Lonely planet pisu, ze treba ist do vychodiskoveho bodu do parku do dedinky Sao Jorge, ktora je 2km od vchodu do parku. Idem teda tam! Problem je ,ze nemam ako…..musim tam ist este dnes , bus do Sao Jorge ide az zajtra pobede o 5   a ked ostanem tu tak zabijem jeden den….Po vystupeni   z mojho busu z Brasilie sofer mi sam ochotne vravi, ze v pondelok ide spat a dokonca mi dava jeho telefonne cislo,keby som mal nejake problem, byva niekde tu…. Aj toto su brazilci….Na buske ku mne podide cierny taxikar, myslim nelegalny   a ponukne sa mi do   Sao Jorge za 70BR , zda sa mi to vela,za asi 30km, odmietnem ho   a uvazujem co robit, ponukne sa mi dalsi clovek ,ze ma pousadu len za 20BR   s ranajkami, dalsi problem moze byt, ze aj nejako dojdem do Sao Jorge ale dedina je niekedy pocas vikendov “plna”…Na autobusovu zastavku prichadza dalsie auto, sam sa opytam sofera na moznosti , je to talian, hovori,ze cesta do Sao Jorge je asfaltova len do prvej polovice potom je   to lesna cesta plna kamenov a dier a jeho auto to nezvladna, hodi ma aspon na   “vypadovku” do jedineho ciela tejto   cesty Sao Jorge, talian neposobi ako milovnik prirody, je z Rimini ,mal som skor pocit,ze je tu zasity pred nejakymi prusermi v Taliansku, tu by ho urcite nikdy   nikto nehladal, ked   sa opytam,co tu robi len sa pousmeje a pokrci plecami... Snazi sa mi ozaj pomoct, vystupim na “vypadovke” pocas nasledujecej polhodky prejdu 3 auta aj to plne alebo odbocia….zacina sa zmrakat velmi rychlo aj tu.   Objavi sa stary VW biely chrobak a   v nom taxikar z busky, tak sa vykaslem na stop na opacnej strane zemegule uprostred nicoho, najmenej z oboch stran je 300km len les! Len prales…on navrhne 60 ja   50BR a berie 50BR aspon nejaky zarobok pre neho dnes, po asfalte to bola pohodicka,hned za zotmelo a zacina sa bliskat, hviezdy su tu nadherne , to som este nikdy nevidel tak cistu vysvetielkovanu oblohu…Ked skoncila asfaltka prestal som sa rozplyvat nad hviezdami a pinpogoval som v aute, na ceste bolo vela mlak, neviem ako ked sedel som vpredu vedla sofera ale ked sme prechadazli mlaku tak som mal ospliechane   gate a topanky po kotniky mokre , auto bolo zavrete, ozaj malo dvere:} bolo sice   stare…..bolo to obcas nervydrasajuce…hura sme na mieste!  Zastavil priamo pred nejakou pousadou, maju volne , majitelka je hyperaktivne mila, vsade je bozske dedinske ticho…idem pohladat vyhladovany nejaku restauraciu, jedna sa   zatvara ale casnicka ma naviguje na druhu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najdem to, kuchar majitel predava pastu, stoji tam a ma pred sebou asi 30misticiek s ingredienciami, pyta sa co chces to nabere a osmahne, vyhadzuje to aj vo vzduchu, zapali skor olej na pavnici, dokonala sou a vyborne jedlo, ked vam nestaci v cene je aj dupla! Skvele! Len treba povedat! Ja odchadzam aj s kopou propagacnych materialov a narodnom parku, takto si predstavujem sluzby zakaznikom…Mam mensi problem zabudol som kde je moja pousada...ochotni dedincania mi pomozu na zaklade kluca na kt. je napisane jej meno. S plnym zaludkom potom dojdem do pousady a konecne nezaspavam v horucave ale prijemnou   letnom chlade, uz som velmi vo vnutrozemi a teploty sa extremne menia cez den  a v  noci, skvele som sa vyspal….       Sobota-nedela 10.11.-2.2007  Rano si poriadne prezriem kde to vlastne som…..dedinka je malebna, ticha, decentna proste ako z rozpravky….rano sa zobudim na to, ze papagaje skriekaju niekde na palme rovno nad mojim oknom, inak skoro nikde v BR nemaju v oknach sklo, len drevene okenice…..aj v mestach. Pri ranajkach, kt. su velmi stedre spoznam starsi britsky par, kt. vcera nesiel jediny cez den   bus iduci odtial, pokazil sa, obcas sa to stava, briti to beru sportovo a uprimne sa tesia ked vidia,ze ich bus je uz pristaveny pri ceste..este je tu BR turista z hlavneho mesta Brasilia, ked chcete ist do parku na turu tak musite brat sprievodcu, nie je to tu znacene znackami ako u nas, on ma svojho sprievodcu a ponukne aj mne turu s nimi, beriem to, ideme   nakupit vodu a ide sa! Nas sprievodca je zanieteny biolog a hovori po anglicky, ja mam vsetko spinave, ide so mnou za dedinskou babou-prackou, ta tvrdi, ze je busy dnes, on mi navrhne jeho pracku doma, ideme k nemu aj s turistom z hl. mesta, byva v nadhernom kamennom dome v ktorom je krasne   chladno,   z domu vybehne jeho manzelka - vysoka stihla v kvetinovych sirokych satach so strapatymi kuceravymi vlasmi   vyzerala ako Panna Zazracnica,okolo nej sa motala asi 3 rocna dcerka v mensej kopii, keby ich objavila nejaka modelingova agentura tak pravdepodobne pod Gisele Bunchen sa zatrasie stolicka……pripajaju sa k nam este jeho 2 najomnici, BR par: ona z juhu z Curicibi, on z Ria, zoznamili sa v Parizi,   bolo to velmi romanticke, on tam rok zil-jeho matka je povodom FR , ona bola s matkou na vylete, on ich sprevadzal   po Pariza, jej matke patrila  cestovna   agentura a nasla niekde na stene v Parizi oznam,ze on sprevadza turistov v portugalcine….je to super par, ozaj sa   “nasli”, vlani boli na 3 mesiace v Londyne, byvali na Bethnal Green kde som ja byval   v tom case tiez:}, toto uz nemoze byt nahoda!   Stale som tvrdil,ze do BR musim ist. Ideme do   parku………   nadherna prechadzka v   lone prirodu s naslovovzatym sprievodcom… sme aj pri  rieke kde sa kupeme v kristalovej cistej vode, zbierame kristaliky….dobra nalada, ukazuje nam dalekohladom stale   vtaky aj ich privolava a dava zvuky prstami a ustami   spolu ako keby piskal…pekny den!   Zastihne nas aj burka, kazdi sa podeli so susienkami, vodu pijeme z rieky…     Unaveny prideme vecer domov, pozbieram pradlo, za ktore   nechcel sprievodca zobrat peniaze….ale dal som mu akoze sprepitne viac   za turu…   Inak ked si sladite kavu alebo caj a ked naberate tu   viac zomlety cukor ako u nas tak to nadherne   skripe ako sneh.       Vecer idem ku kamaratovi na pastu , dnes si nedam spagety ale mensie cestoviny a obmenim ingrediencie….opat skvele!   Na druhy den moj sprievodca ide na vodopady a vyhlad na cely park ale nenajde   ludi,,iba mna, tak ma posunie kolegovi, ale v pohode... ten ma zase par on je starsi australan ona   asi 27 rocna BR, ona je neuveritelna, kde sme boli na najvyssom bode tury na velkej skale tak si rozopla satku a   sa ho opytala   s roztvorenymi rukami a   stále na spicke tej kolmej   skaly v predklone, ci si mysli,ze vie lietat? Nad nou letel orol a chcela ho kopirovat, on sa na to nemohol pozerat az zimomriavky po nom behali,ona sa rehotala tak sme sa rehotali aj my so sprievodcom….a podobnych historiek bolo pocas celej tury neurekom.     Dosli sme k privatnemu vodopadu kde sa clapkal iny BR par, vyrusili sme ich…je to ako keby male kupalisko   vodopad   tecie z neho, da sa   v nom kupat a vyliezt priamo pod vodopad a nechat sa vodou   masirovat   a potom opalovat na skalach. Slnko je moc silne,   sme vysoko.   Vecer idem opat na pastu…..       Pondelok 12.2.2007   BRASILIA     Rano idem na bus o 9,00 s pocitom,ze mozno ani nepojde………predsa isiel o 10,30,   tazke som bol celkom stastny, kedze to je jediny bus denne .... Autobus ide naokolo do Brasilie nie tak jako ked som   siel tam, do Brasilie prichadazame o 16.00, busova stanica je ozaj obrovska, pokusam sa najst bus do centra. Ulice su tu znacene v tomto modernom meste   napr. SQS 707, je to celkom priehladne ,mesto je rozdelene do zon : napr. Zona hotelov,zona nakupnych centier, toto mesto ma len   niekolko desatroci a každý vie, ze ma tvar podorysu lietadla, dal ho vybudovat prezident Juscelino Kubitchek v 50 rokoch ked sa ocakaval obrovsky hospodarsky boom BR, Kubitchek mal rodicov z Ceskoslovenska. Hlavny architekt bol Niemeyer, ktosi povedal, ze takto vyzeraju mesta vo vesmire….stavali ju len 4 roky. Dnes tu sidlia vsetci spravni uradnici , ministerstva, pre stat tu priamo pracuje 500 000ludi, zije tu 2miliony obyvatelov.  Mne sa to zdalo nejako vela,   uradnikov tu vsade citit ,   na kazdej ulici je niekolko xeroxov a tie ksichty jednoducho poznat vsade, na ulici, na letisku, vsade….uradnikov priam z oci bije korupcia, pozoroval som tych ludi na letisku   asi 2 hodiny a z oci im srsi korupcia, videl som ako jedia, ako  sa spravaju…..nikde inde ani před Brasiliou ani po nej som takych ludi nevidel!         Premavaju sa tu drahe auta….Ja byvam v malom penzione asi 10 minut peso do centra, jeho majitelka ja ako obycajne velmi prijemna, hned sa ma opyta ci nehovorim po nemecky, na stole ma knihu pre samoukov, dcera sa vidala do Mnichova…Izby nemaju cisla ale mena statov, ja som byval v BELGICKU     Utorok   13.2.2007   Na obed odchadzam na letisko, letim do Curitibi s medzipristatim v Sao Paulo, vsatko je v pohode, v Curitibe najdem busovy terminal a o 22.00 pokracujem do FOZ DE IGUAZU, caka ma 10 hodinova cesta busom   za 90BR, ide sa ale nocou , takze sa dokonca aj vyspim.Vedla mna sedi chudy japonec.     Streda 14.2.2007   FOZ DE IGUAZU-Brazilia   Toto mestecko vraj s najkrajsimi vodopadmi sveta sa nachadza na spleti brazilsko-argentinsko-paraquajskych hranic. Najdem hotel, zatial moj naj…   hotel, prichadzam tam na zaklade Lonely planet ale ceny akosi nesedia, hotel vyzera dost luxusne. Opytam sa mladeho recepcneho, ci ceny na stene platia, pozrel sa na mna a povedal, ze ano ale pre mna moze spravit inu cenu a potom na kalkulacke napisal 60BR  na stene bola cena singlu 120BR, ten hotel je ozaj vyborny, bazen, klima, není som moc zvyknuty na také ale potesi….. Idem po   obede kuknut brazilsku stranu vodopadov, idem busom, potom si zakupite listok za asi 300sk a bus v ramci parku je zadara. Na brazilskej strane sa na tychto 350 vodopadov na rieke Parana pozerate zdola…..neuveritelne scenerie dokonca som mal   k tomu aj duhu…. Vecer sa idem najest do restauracie v centra na terase kde od vedlajsieho stola zacujem nejaky znamy zvuk reci, zda sa mi to ako slovencina tak sa zapocuvam a fakt! Cela restauracia je prazdna iba vedla sedia 2 manzelske pary a rozpravaju po slovensky, ozvem sa k nim a su tu s   CK BUBO na zajazde po asi 8 krajinach Juznej Ameriky, zajtra odtialto letia do Ria a potom domov, celkom dobre pokecame, davaju mi hold, ze cestujem sam…     Stvrtok   15.2.2007   PORTO IGUAZU-Argentina   Rano idem busom, mestkou dopravou cez argentinsku hranicu na argentinsku stranu vodopadov, tu sa na ne pozerate   zhora….tazko povedat , co je krajsie oba pohlady maju cosi do seba….       Na   busovom terminali   pohladam zmenaren, prejdem však stredom terminalu, kt je rieseny do   tvaru velkeho U, pocujem nejaky piskot no nevenujem mu pozornost uffff  to asi   bude   na mna, som tak v tretine nadvoria tak sa radsej vratim   a posunkom ospravedlnim, neskor vidim jeden par   turistov ako na nich piskaju a piskaju a oni nic, prejdu az skoro na koniec kde dobehne k nim upachtena piskacka v unifome.   Busom sa dostanem ku gatu do parku, tam po zakupeni listka pouzivate vlak, su tu aj telesne postihnuti turisti, svedci to o kulture tohto hrdeho naroda ako ich akceptuje, tu sa nemusia schovavat....,   Argentinci su ini ako BR    tazko v pohode narod, nie su bohati , su hrdi a dobri,ohladuplni…. Stravim tu jeden další prijemny den v prirode.   K veceru sa vraciam cez hranicu spat do BR s 2 peciatkami v pase, uz mi tie peciatky aj chybaju, rad som ich zbieral predtym…..,   hranica nebol ziaden problem, ziadna byrokracia. Vecer idem na pizzu, vyberam ju podla spolocnych anglicko-slovensko-portugalskych slov, teraz som zvolil pizzu portugal, lebo jedalne listky su ozaj skoro vsade iba v portugalcine. Bola tak velka, ze   som ju nedojedol, majitel a kuchar v jednej osobe sa sam prisiel opytat preco som ju nedojedol a ci mi ju moze zabalit…..ta pizza musela byt najmenej pre 2 osoby!        

Lubo Jambrich

Lubo Jambrich

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

rad dobrodruzne cestujem, Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu